Subject: Päring nr 2 - tuuletööstuse tervisemõjud
From: Tiia Raudmägi <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Wed, 4 Jun 2025 00:17:02 +0300

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Vastavalt Terviseameti põhimääruse § 6 on Terviseameti  eesmärk on viia
ellu tervist kaitsva ja parendava elukeskkonna kujundamisele suunatud ning
kvaliteetsele tervisekaitse- ja tervishoiuteenusele orienteeritud
rahvastiku tervise poliitikat muuhulgas alljärgnevas  tegevusvaldkonnas:

*	tervist toetav ja ohutu keskkond.

Kas tuuletööstuse arendamine Eestis peab vastama tervist toetavale ja
ohutu keskkonna nõuetele?

Terviseameti 23.05.2025 vastuse kohaselt Terviseamet järgib
ettevaatuspõhimõtte aluseid praktikas tuuleparkide planeerimisel.

Palun ülevaadet, milliseid meetmeid Terviseamet tuuleparkide arendamisel
ettevaatuspõhimõttest tulenevalt konkreetselt rakendab?

23.05.2025 vastuse kohaselt olete minu 02.05.2025  kirjas viidatud
uuringutega kursis. Ka need on teadusuuringud, kuid millegipärast ei
kajastu Tervisemati kodulehel https://www.terviseamet.ee/tuulepargid
viidatud  uuringute nimekirjas.

Mille alusel on tehtud uuringute valim kodulehel?

Mille tõttu  minu viidatud uuringuid ei  kajastu Terviseameti lehel?

Viitate, et uute teadusandmete ja uuringutulemuste hindamine toimub
järjepidevalt koostöös erialaspetsialistide ja teadusasutustega.

Milliste konkreetsete spetsialistide ja teadusasutustega täna Terviseamet
tuuletööstuse teemas koostööd teeb?

Selguse huvides küsin ka üle, kas Kliimaministeeriumi poolt on avaldatud
Terviseametile survet, et taastuvenergeetika osas  ei avaldaks Terviseamet
kriitilist informatsiooni?

Lugupidamisega

Tiia Raudmägi

IURING ÕIGUSBÜROO

Jurist/Lawyer

Mob: +372 51 82 810

Tel: +372 646 4412

Kotka 26, 11312 Tallinn

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.iuring.ee/> www.iuring.ee

From: Margus Korsjukov <[email-masked]>
Sent: Friday, May 23, 2025 11:46 AM
To: Tiia Raudmägi <[email-masked]>
Subject: Vs: Päring - tuuletööstuse tervisemõjud

Tere!

Terviseamet tugineb oma seisukohtades rahvusvaheliselt tunnustatud
teaduskirjandusele ja usaldusväärsetele allikatele, sealhulgas Maailma
Terviseorganisatsiooni (WHO) ning Euroopa riikide rahvatervise asutuste
seisukohtadele. Viidatud väide tuuleparkide tervisemõjude kohta põhineb
süstemaatilistel teaduskirjanduse ülevaadetel ja valdkonna teaduslikul
konsensusel. Terviseamet ise teadusuuringuid ei vii läbi, vaid toetub
sõltumatute ekspertide ja teadusasutuste avaldatud, eelretsenseeritud
uuringutele ning rahvusvaheliste organisatsioonide järeldustele.

Hetkel puuduvad sellised alused, mis õigustaksid tuuleparkide puhul üldise
ennetava keelu kehtestamist. Terviseamet järgib ettevaatuspõhimõtte
aluseid praktikas tuuleparkide planeerimisel, hinnates nende võimalikku
mõju inimeste tervisele ja rakendades ennetavaid meetmeid vajaduse korral.

Terviseamet on kursis viidatud uuringutega, kuid üksikute
eksperimentaalsete tööde põhjal ei ole võimalik teha laiapõhjalisi
järeldusi rahvatervise tasandil. Uute teadusandmete ja uuringutulemuste
hindamine toimub järjepidevalt koostöös erialaspetsialistide ja
teadusasutustega, et tagada tervisekaitse teaduspõhine, tasakaalustatud ja
ajakohane rakendamine.

Lugupidamisega

Margus Korsjukov

teenuse juht

keskkonnatervise osakond

7943500 | 53432468

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud
kirja ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage
saadud kiri koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega
dokumentide avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: Tiia Raudmägi <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: reede, 2. mai 2025 16:38
Adressaat: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Teema: Päring - tuuletööstuse tervisemõjud

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Olen üle 20 aasta töötanud juristina.

Soovin aru saada, kuidas  Terviseamet täna täidab oma seaduses ette nähtud
kohustusi.

Küsimused:

1.	https://www.terviseamet.ee/tuulepargid on kirjas  väide „Senised
teadusuuringud ei kinnita seost pikaajalise tuuleparkidega kokkupuute ja
tervisemõjude vahel“ .

Kes on uuringute läbiviijad Terviseameti poolt viidatud uuringutes, kas
tegu on olnud sõltumatute ekspertidega?

2.	Leian, et on seaduse vastane, et rahvale pannakse
planeeringumenetlustes tõendamiskohustus, et planeeritavad tuulepargid
võivad olla tervisele ohtlikud.

Kui tegu on uudse lahendusega,  siis on vajalikud enne rajamist põhjalikud
uuringud ning Terviseamet peaks enne uute tuuleparkide rajamist neid
ennetavalt nõudma.

Ka mujal maailmas (Saksamaal, Soomes jne) inimesed kurdavad sarnaste
probleemide üle nagu nüüd rahvas Saardes ja Tootsis.

Ravimite korral tuleb tootjal tõendada toodete ohutust. Hageja peab
tõendama kohtus oma nõuet.

Uute tehnoloogiate korral peaks arendajad tõendama tuuleparkide ohutust,
mitte vastupidi.

Selles teemas tuleks kindlasti rakendada EL poolt vastu võetud
ettevaatusprintsiipi
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=LEGISSUM:l32042

Küsimus: kas Terviseamet leiab, et ettevaatusprintsiipi tuleb tuuleparkide
osas  rakendada? Kui jah,  kuidas Terviseamet seda planeeringumenetlustes
on teinud ning milliseid uuringuid nõudnud?

3.	Kas Terviseamet on oma arvamuse avaldamisel, et seost pikaajalise
tuuleparkidega kokkupuute ja tervisemõjude vahel ei ole leitud, arvesse
võtnud ka alljärgnevaid uuringuid:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2210670722006126

Uuring, kuidas infraheli levib ja mõju inimese kognitiivsetele võimetele

Ka TÜ teadlane Kalju Tamme on viidanud, et kui mõõtmisel kasutada vale
hindamisprotsessi, siis saame vale tulemuse.

Levinud on A- meetod  ja G -meetod, kuid õige on  hoopis Z-meetod
(lineaarne).

https://www.researchgate.net/publication/352953916_Negative_effect_of_high
-level_infrasound_on_human_myocardial_contractility_In-vitro_controlled_ex
periment

Uuring, et infraheli mõjutab südame tööd

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S016041202100043X#tblfn5

Infraheli ja unehäired

Lugupidamisega

Tiia Raudmägi

IURING ÕIGUSBÜROO

Jurist/Lawyer

Mob: +372 51 82 810

Tel: +372 646 4412

Kotka 26, 11312 Tallinn

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.iuring.ee/> www.iuring.ee